top of page

Med åtta tassar på fyra hjul

Etapp 1 av vinresan - Innehåller reklamlänkar

Att resa är fantastiskt på många sätt. Man vidgar sina vyer, upptäcker nya platser och nya kulturer. Det finns så mycket att besöka, både nära och långt bort, och att få dela dessa upplevelser tillsammans med sin hund / sina hundar är väldigt fint.

Vi hade planerat att resa till Frankrike redan tidigt i våras, men av naturliga skäl (Covid19) så fick vi avvakta med den resan. I slutet av september bestämde vi oss ändå att försöka ge oss iväg, men istället för att flyga gjorde vi iordning vår bil "Bruno" och svirade om den till en lightvariant av en campervan. Ni kommer få se förvandlingen av bilen i ett kommande inlägg.

I bilen bäddade vi iordning vår provisoriska sovplats, och gjorde det mysigt och säkert för hundarna. Vi packade vi in alltifrån kök, kläder och hundprylar i plastbackar och laddade kylboxen med mat. Nu väntade några hundra mil i bil för att nå målet, Frankrike!

Vi hade tidigt pratat om att utforska franska vindistrikt och intilliggande natur och byar.

Från början var tanken att vi skulle fokusera på det nordöstra distriktet med Champagne, Chablis, Bourgogne och Alsace , men pga ostadigt väder valde vi att rulla lite längre söderut mot solen ganska tidigt på resan.

Etapper

Dag 1) Örebro - Bremen

Dag 2) Bremen - Mosel

Dag 3) Mosel - Champagne - Revigny-sur-ornain

Dag 4) Revigny-sur-ornain - Chablis/Beine

Dag 5) Chablis - Bollene

Dag 6) Bollene - Gigondas - Vacqueyras - Seguret - Châteauneuf-du-Pape

Dag 7) Châteauneuf-du-Pape - Tavel - Lirac - Vaison La Romani

Dag 8) Vaison La Romani - Marsanne

Dag 9) Marsanne - Rhône Alperna (Corvissiat och Jura) - Beaune Bourgogne

Dag 10) Beaune - Eguisheim (Alsace)

Dag 11) Eguisheim - Edenkoben

Dag 12) Edenkoben - Örebro

Som ni förstår så blev det en hel del mil med bilen och under 2/3 av resan valde vi att sova i bilen. Vi hittade våra ställplatser bl.a. via France Passion som ni kan läsa mer om här.

Från Sverige till Tyskland

De första två dagarna var egentligen tänkt som en ren transportsträcka ner mot Frankrike och Champagne, men vi valde att ta det ganska lugnt och stannade två nätter i Tyskland.

Vi reste kl 7 på morgonen från Örebro till Malmö, tog Öresundsbron där vi hade köpt ett bropass, sedan vidare över Lilla och Stora Bältbron (pris ca 245 Danska kronor enkel väg) till Flensburg.

Vi fick visa passen i Danmark men i Tyskland var det ingen kontroll. I ett senare inlägg kommer jag berätta mer om vad man ska tänka på när man reser utomlnds med hund och vilka regler som gäller!

Vi fortsatte förbi Hamburg på väg 7, sedan väg 1 till Bremen där vi hittade en fin ställplats vid Schloss Erbhauf via appen Ställplatser.

För oss är det viktigt med fina och hundvänliga omgivningar. Vid Schloss Erbhauf fanns en härlig grön park med bra rastningsmöjligheter i en lugn och trevlig miljö.

Ställplatsen kostade 5€ per natt och erbjöd även el och vatten mot extra betalning. Om vi hade kommit tidigare hade den fina restaurangen vid slottet varit ett bra alternativ för middag, men vi fick nöja oss med "hemlagat" vilket funkade fint.

Tidig morgon dag två begav vi oss mot Moseldalen, Tysklands vackra vindistrikt. Vi stannade tidigt i dalen och tog en långpromenad med hundarna med utgångspunkt vid slottet Thurant (som vi ej gick in i då vi ej fick ta med hundarna). Området bakom slottet var fantastiskt vackert. Moseldalen erbjuder många fina vandringsleder, där flera visar vägen upp till olika vinhus!

Efter en ”hemlagad” lunch med utsikt över Mosel besökte vi weingut Kloster Ebernach där en ny ägare nyligen hade tagit över verksamheten. När vi berättade att vi hade två Weimaraner i bilen följde han med ut för att hälsa på dem. Han var jägare och hade själv haft en Weimaraner :)

Vi köpte självklart med några lådor Riesling från Moseldalen.

Hundar är ofta ett välkommet inslag i Tyskland vilket blev tydligt senare på kvällen när vi besökte en restaurang i Traben-Trarbach, en by vi även stannade i över natten (Ställplatsen var dessvärre fullbokad så vi sov på en lugnare parkering - vi stod dock under ett kastanjeträd så Bruno fick sig några bulor på taket under nattens oväder).

I Traben-Trarbach finns flera kilometerlånga vinkällare under marken som förbinder de två byarna, öppet för guidade turer utvalda veckodagar. Kolla upp det innan ni åker ner om ni är intresserade av en tur här!

På restaurangen var det inte några som helst problem att ta med hundarna in på och de ställde fram vattenskålar till bordet. Vi fick många frågor från gästerna intill som även berättade om sina egna hundar som de hade haft, eller som väntade på dem där hemma.

Tack vare hundarna får man kontakt med så många nya människor, om än för ett kort samtal. Hundar väcker känslor, och en person som gillar hundar, gillar även jag!